29 okt TEDx nadšenie v korporátnom svete
Vždy hovoríme, že my nehľadáme pre náš TEDx sponzorov, ale partnerov. A darí sa nám to, lebo naši partneri sú ozaj TEDx nadšenci a prejavuje sa to rôznorodo. Naposledy napríklad tým, že si jeden z nich usporiadal vlastný firemný TEDx. Neutekajte, toto nie je promo článok. Toto je len o tom, že to TEDx nadšenie funguje aj v tam, kde si možno myslíme, že nemá miesto, alebo fungovať nemôže.
Keď nás Telekom požiadal, či by sme im pomohli s prípravou ich TEDxu, nevedela som úplne, do čoho ideme. Hlavné ťažisko pomoci bolo v koučovaní rečníkov. Telekomáci sa rozhodli mať všetkých rečníkov z radov zamestnancov a keď som išla na prvé stretnutia, hovorila som si, o akých biznis témach asi budú chcieť hovoriť. Mala som predstavu, že idem do typickej korporácie (v akej som zatiaľ nepracovala) a nejak som si tak aj nastavila myseľ.
Z tohto omylu ma hneď vyviedli Miňo a postupne po ňom každý potenciálny rečník, s ktorým som sa stretla. Miňo má kopec aktivít, rozprávali sme sa o nich a nakoniec došli k tej, ktorá sa aj stala témou jeho prednášky – dierková fotografia. Miňo tú tému poňal vtipne, nezabudol na zaujímavú pointu a dokonca pripravil prestávkovú aktivitu, vďaka ktorej som si aj ja urobila svoju prvú fotografiu cez dierkový fotoaparát (camera obscura). Skonštatovala som, že Miňa by som kľudne brala ako vystupujúceho aj na bratislavský TEDx.
My v TEDxBratislava väčšinou vyhľadávame zaujímavé aktivity a nápady a k nim ľudí, ktorí ich predstavujú. Pri tomto firemnom TEDxe to bolo trochu inak, pretože v rámci firmy mohol ktokoľvek nominovať niekoho iného a väčšinou prichádzali tipy na kolegov s odôvodnením: „Lebo je zaujímavý, lebo je v pohode, lebo je cool a super.“ A my sme potom hľadali to, čo je na nich teda zaujímavé a ako to odprezentovať a dať tomu pointu. Bola to teda iná cesta za poznaním jednotlivých ľudí. A v tom som našla asi jediný rozdiel medzi našim TEDxom a tým telekomáckym.
Inak bolo v rámci TEDxTelekomu všetko ostatné veľmi podobné tomu nášmu. Nadšenie organizátorov, ktorých obdivujem, pretože podujatie organizovali v rámci voľného času, nie v rámci pracovných povinností. A myslím, že dobrovoľníčiť v tej istej práci, kde aj klasicky makáte, je náročnejšie, než dobrovoľníčiť mimo svojho pracoviska. Videla som, že bojujú s podobnými problémami ako my – prerozdelenie a skĺbnenie povinností jednotlivých členov tímu, hľadanie nápadov, vykonávanie tých množstva drobných úloh. A skladanie programu bolo rovnaké puzzle ako u nás.
Počiatočný zoznam možných rečníkov bol dlhý, nakoniec z neho vzišla finálna zostava desiatich. Ani jeden nehovoril o telekomunikáciách, ale väčšina sa predsa len dotýkala pracovného života, lebo práca je súčasťou našich životov a striktne ju oddeliť od zvyšku by bolo zbytočné a možno by sme prišli o veľa.
Napríklad Karol sa ako predajca zapojil do tréningu posunkového jazyka, vďaka tomu spoznal mnohých nepočujúcich, ktorí sa stali jeho priateľmi a v súčasnosti svoju dcéru dal aj do škôlky pre nepočujúce deti, lebo verí, že vďaka tomu bude mať otvorenejšiu myseľ i vnímanie.
Luana sa za prácou presťahovala na Slovensku a vďaka priateľom a kolegom v práci, ktorých tu našla, sa začala pozitívnejšie pozerať na svoju krajinu – Rumunsko.
Ivan sa venuje nádychovému potápaniu a zadržiavanie dychu trénuje na schodoch ich budovy na Bajkalskej.
Martin ešte nikdy neprišiel do práce autom a snažil sa ostatných presvedčiť, že MHD je naozaj super a treba ju využívať.
A Dušan hovoril o tom, ako milovať to, čo robíme.
Prestávkové aktivity, zaujímavé miesto konania (na lodi), dobré jedlo, bubnovačka na záver a otvorená myseľ účastníkov prispeli k takej fajnej atmosfére, akú poznám z nášho i iných TEDxov. Až mi bolo ľúto, že licencia im povolila len 100 účastníkov. Zažiť tú atmosféru by som dopriala všetkým 4000 zamestnancom Slovak Telekomu.
Tváre dobrovoľníckeho tímu ku koncu TEDxTelekom prezrádzali, že z nich opadol stres a že sa pomaly dostavuje eufória, keď takéto niečo dobré spáchate. Verím, že im to dodalo nové skúsenosti a o rok si to zopakujú.
Toto nie je promo článok pre Telekom, toto je promo článok pre interné TEDxy. Možno by ste taký mohli usporiadať aj vo vašej firme a priniesť tak do pracovného života nový prvok.